Holtkampschool als spil in wijk: samen bouwen aan een mini-maatschappij

De school en de wijk: één geheel

Prisma heeft een strategisch beleidsplan ontwikkeld dat de koers bepaald voor de komende vijf jaar. In deze koers zijn doelen opgesteld waar de onderwijsgroep naartoe wil werken. Binnen dit plan richten we ons samen op drie leerlijnen: leerlijn 1 Opgroeien in de mini-maatschappij, leerlijn 2 nieuwsgierige en betrokken leerlingen en leerlijn 3 onderwijsprofessionals aan zet.

In Goes Noord ligt de Holtkampschool, een dynamische spil waar onderwijs en buurt samenkomen om een nieuwe generatie voor te bereiden op de uitdagingen van morgen. Met meer dan veertig nationaliteiten weerspiegelt de school de diversiteit van een mini-maatschappij en speelt zij een centrale rol in het realiseren van de eerste leerlijn: Opgroeien in de mini-maatschappij.

De onderwijsprofessionals hanteren samen een duidelijke visie: elke leerling, ongeacht achtergrond, talent of thuissituatie, verdient een veilige omgeving om te ontwikkelen. Samen kansrijk opgroeien ligt aan de basis wat kinderen niet alleen helpt groot te worden, maar groots.

De school als spil in de wijk

Een hulpmiddel dat de school ondersteunt bij een samenwerking met relevante organisaties en diensten is de sociale kaart. Dit brengt de wijk naar binnen én leerlingen naar buiten, wat zorgt voor leerervaringen die verder gaan dan het klaslokaal.

Leerlingen gaan jaarlijks op excursie naar lokale bedrijven, zoals supermarkten, waar ze inzicht krijgen in de praktische aspecten van de economie. Door bibliotheekbezoeken en ontmoetingen met ouderen in verzorgingstehuizen wordt de culturele educatie verrijkt, wat niet alleen de leesvaardigheid en verbeelding bevordert, maar ook sociale interactie stimuleert.

Brugfunctionaris

De brugfunctionaris speelt een belangrijke rol door de school, ouders en lokale organisaties met elkaar te verbinden. Ze helpen gezinnen om hun weg te vinden in de samenleving en ondersteunen hen bij belangrijke zaken, zoals het aanvragen van financiële steun bij het jeugd sportfonds voor buitenschoolse sportactiviteiten of het regelen van een gezonde schoolmaaltijd door samenwerking met de supermarkt aan te gaan, zodat kinderen goed kunnen functioneren op school. Daarnaast bieden ze ouders hulp om taalbarrières te
overwinnen, wat de communicatie met de gemeenschap en de betrokkenheid van ouders vergroot. Hierdoor krijgen kinderen de mogelijkheid om onderdeel van het geheel te zijn.

De veelzijdige rol van Holtkampschool

Schooldirecteur van Holtkampschool, Martijn van den Aarssen: “Naast het overdragen van kennis en het begeleiden van de leerling in zijn of haar ontwikkeling, vervult de leerkracht ook een veelzijdige rol als opvoeder en maatschappelijk werker. Zo zetten we ons in om leerlingen te ontwikkelen tot weerbare burgers van morgen. Dit doen we door burgerschapskennis te delen over belangrijke thema’s zoals democratie, leefwijzen en leefregels, het maken en naleven van afspraken, conflicten oplossen, effectieve communicatievaardigheden en voor jezelf opkomen. Door deze essentiële vaardigheden te integreren met de reguliere lesstof zien we leerlingen steeds zelfverzekerder worden.”

Dit maakt Holtkampschool tot een voorbeeld van hoe een school een centrale rol in de wijk vervult. Door te investeren in de gemeenschap, investeert de Holtkampschool in de toekomst van elk kind.